“Stay at home”: an analysis of the experience of confinement at home among undergraduate students in San Luis Potosí, Mexico

Authors

  • José Guadalupe Rivera González Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Abstract

The strategy of preventive confinement at home, implemented in various countries as an alternative to contain the spread of COVID-19 infections, caused millions of people in the world make their home not only their place of shelter, but also the space to study, work, have fun and be entertained. In this context, the objective of this work is to recover the experiences of seventy young higher level students who lived through those days of confinement and know the way in which they faced this new experience of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cedillo-Barrón, Leticia et al. (2020). “COVID-19. La enfermedad viral que se diseminó en el mundo”. Avance y Perspectiva, 5(4). Recuperado de: https://cutt.ly/ZmMwtDL

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). “El desafío social en tiempos del COVID-19” [Informe especial COVID-19 núm. 3]. Repositorio digital CEPAL. Recuperado de: https://cutt.ly/vm04sBB

Ledermann, Walter (2003). “El hombre y sus epidemias a través de la historia”. Revista Chilena de Infectología, 20 [edición de aniversario], pp.13-17. Recuperado de: https://cutt.ly/9mMx1zd

Unicef (5-05-20). “Encuesta de percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Informe sectorial: educación”. Recuperado de: https://cutt.ly/ORxRwDE

Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Ciudad de México: UNAM.

Referencias electrónicas

Confederación de Adolescencia y de Juventud en Iberoamérica y el Caribe (9-05-20). “El impacto de la crisis del COVID-19 en la adolescencia en España". Codajic. Recuperado de: https://cutt.ly/xRxWzhb

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (2020). “Pobreza 2018-2020”. Coneval. Recuperado de: https://www.coneval.org.mx/Medicion/PublishingImages/Pobreza_2020/Pobreza_2018-2020.jpg

EFE (15-05-20). “¿Cómo llega México al pico máximo de contagios por coronavirus?”. El Universal. Recuperado de: https://cutt.ly/LRxb1Ol

Gobierno de México (23-05-21). “Datos de contagios y fallecidos por coronavirus”. COVID-19 México. Recuperado de: https://coronavirus.gob.mx/datos/

Johns Hopkins University & Medicine (2020). “COVID-19: Dashboard”. Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. Recuperado de: https://coronavirus.jhu.edu

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). “Interrupción y respuesta educativa”. Recuperado de: https://cutt.ly/IRz9UaW

Organización Mundial de la Salud (2020). “Qué es una pandemia”. Recuperado de: https://www.who.int

Secretaría de Salud (10-08-21). “Información de la vacuna”. Recuperado de: https://cutt.ly/ZRxiYd0

Published

2022-04-19

How to Cite

Rivera González, J. G. (2022). “Stay at home”: an analysis of the experience of confinement at home among undergraduate students in San Luis Potosí, Mexico. Field Routes, (6), 89–107. Retrieved from https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/rutasdecampo/article/view/17878