Elements for rhizomatic writing and anthropology

Authors

  • Roberto Carlos Garnica Castro

Keywords:

Rhizome, metalogue, interdisciplinarity, book, ethnographic writing, rhizomatic anthropology.

Abstract

From the text of Deleuze and Guattari, entitled Rhizome, some reflections are developed around the possibility of rhizomatic writing and anthropology. To this end, the following expository axis is followed: 1) bearing in mind the sui generis character of a text as a rhizome (written as a plateau), some points are made on how that text could be addressed; 2) a rhizome is explained and exemplified in general, 2.1) the characteristics of a rhizome are developed following the same map proposed by Deleuze and Guattari: principles of connection and heterogeneity, multiplicity, allocating rupture, cartography and decal, 3) some of the implications a rhizomatic conception would have regarding scientific practice, 4) retaking the notion of the book set forth by the authors reflections on reading, writing in general and ethnographic writing in particular, 5) questions regarding in what sense anthropology is, or could be, rhizomatic, 6) contemporary capitalism is proposed as being tendentiously rhizomatic, and 7) reserve is advised against a posture pretentiously rhizomatic in the academic context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtín, Mijaíl
1997 Estética de la creación verbal. Siglo XXI. México.

Bateson, Gregory
1998 Pasos hacia una ecología de la mente. Una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre. Lohlé-Lumen. Buenos Aires.

Benedict, Ruth
1974 El crisantemo y la espada: patrones de la cultura japonesa. Alianza. Madrid.

Beristáin, Helena
1995 Diccionario de Retórica y Poética. Porrúa. México.

Byung-Chul, Han
2018 Hiperculturalidad. Cultura y globalización. Herder. Barcelona.

Clifford, James
2003 Sobre la autoridad etnográfica, en El surgimiento de la antropología posmoderna, Clifford Geertz, James Clifford y Carlos Reynoso (coords.). Gedisa. Barcelona: 141-170.

Cortázar, Julio
2019 Rayuela. Real Academia Española. Barcelona.

Danto, Arthur
1989 Historia y narración. Paidós. Barcelona.

Deleuze, Gilles
1994 Lógica del sentido. Planeta-Agostini. Barcelona.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari
2002 Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos. Valencia.
2005 ¿Qué es la filosofía? Anagrama. Barcelona.

Descartes, René
1989 Sobre los principios de la filosofía. Gredos. Madrid.

Eco, Umberto
1992 Obra abierta. Planeta-Agostini. Barcelona.

Ende, Michael
1993 La historia interminable. RBA. Barcelona.

Feyerabend, Paul
1994 Contra el método. Planeta-Agostini. Barcelona.

Foucault, Michel
1994 Microfísica del poder. Planeta-Agostini. Barcelona.
1995 Theatrum Philosophicum. Anagrama. Barcelona.
1998 Las palabras y las cosas. Siglo XXI. México.
2002 El orden del discurso. Tusquets. Barcelona.

Gadamer, Hans-Georg
1996 Verdad y método i. Sígueme. Salamanca.

Garnica, Roberto Carlos
2007 Diálogo y experiencia de campo. Un análisis ético y epistemológico del quehacer antropológico, tesis de licenciatura en Etnología. Escuela Nacional de Antropología e Historia. México.

Geertz, Clifford
1994 Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Paidós. Barcelona.
2000 La interpretación de las culturas. Gedisa. Barcelona.

Harris, Marvin
1985 Vacas, cerdos, guerras y brujas. os enigmas de la cultura. Alianza. Madrid.

Lagos Garay, Guido
2012 Gregory Bateson: un pensamiento (complejo) para pensar la complejidad. Un intento de lectura/escritura terapéutica. Polis Revista Latinoamericana
[En línea], 9|2004, Publicado el 29 de octubre 2012. <http://journals.openedition.org/polis/7373>.Consultado el 2 de diciembre de 2019.

Leibniz Gottfried
1983 Monadología. Discurso de metafísica. Profesión de fe del filósofo. Orbis. Barcelona.

Lévi-Strauss, Claude
1988 Tristes Trópicos. Paidós. Barcelona.

Machado, Antonio
2001 Poesías completas. Espasa Calpe. Barcelona.

Merleau-Ponty, Maurice
1993 Fenomenología de la percepción. Planeta-Agostini. Barcelona.

Mauss, Marcel
1979 Sociología y antropología. Tecnos. Madrid.

Morin, Edgar
2006 El método 3. El conocimiento del conocimiento. Cátedra. Madrid.

Nietzsche, Friedrich
2010 Así habló Zaratustra. Gredos. Madrid.

Reynoso, Carlos
2003 Presentación, en El surgimiento de la antropología posmoderna, Clifford Geertz y James Clifford (coords.). Gedisa. Barcelona: 11-60.
2013 Árboles y redes: crítica del pensamiento rizomático. Desde Abajo. Buenos Aires.

Ricoeur Paul
1990 Freud: una interpretación de la cultura. Siglo XXI. México.

Tedlock, Dennis
2003 Preguntas concernientes a la antropología dialógica, en El surgimiento de la antropología posmoderna, Clifford Geertz, James Clifford y Carlos Reynoso
(coords.). Gedisa. Barcelona: 275-288.

Tyler, Stephen
2003a Acerca de la “descripción/desescritura” como un “hablar por”, en El surgimiento de la antropología posmoderna, Clifford Geertz y James Clifford
(coords.). Gedisa. Barcelona: 289-294.
2003b La etnografía posmoderna: de documento de lo oculto a documento oculto, en El surgimiento de la antropología posmoderna, Clifford Geertz, James Clifford y Carlos Reynoso (coords.). Gedisa. Barcelona: 297-313.

Turner, Victor
1999 La selva de los símbolos. Siglo XXI. México.
2002 Antropología del ritual, Ingrid Geist (comp.). Conaculta/INAH. México.

Vilar, Sergio
1997 La nueva racionalidad. Comprender la complejidad con métodos transdisciplinarios. Kairós. Barcelona.

Wojtyla, Karol
1982 Persona y acción. bac Biblioteca de Autores Cristianos. Madrid.

Published

2020-02-11

How to Cite

Garnica Castro, R. C. (2020). Elements for rhizomatic writing and anthropology. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 26(76), 129–151. Retrieved from https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/15464

Issue

Section

Diversas temáticas desde las disciplinas antropológicas