Learnings and reflections from the professional internship at the Tokyo National Research Institute for Cultural Properties in 2014

Autores/as

  • Tania Estrada Valadez
  • Azrid Arai Andrade Arroyo

Palabras clave:

paper conservation, professional internship, Japanese materials, tools and mounting techniques, Tokyo National Research Institute for Cultural Properties

Resumen

In 2014, I had the opportunity to attend a professional internship of almost four months at the Tokyo National Research Institute for Cultural Properties (TNRICP) and the Shugo Conservation Studio. Some of the knowledge gained from that experience is shown in the first section of the article, focusing on washi (Japanese paper), shinnori (wheat starch pasteadhesive), and karibari-ita (panel or board for pasting temporarily). In addition, some fundamental points are mentioned for the understanding and knowledge of each one. In the second part, a reflection is made on work dynamics observed within the Shugo Conservation Studio. It is hoped that the reflections and lessons shown in this article will be of help to the readers and that it will encourage them to learn more about Japanese mounting techniques, materials, and tools, as well as their works of art and culture.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Crespo, Luis, y Gear, Florencia (2020) “El papel japonés: elaboración y posibles usos en restauración”, en Material de apoyo del seminario en línea: experiencias y reflexiones del Curso internacional de conservación de papel en América Latina. Un encuentro con Oriente 2012-2019 [documento inédito], Ciudad de México, Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural-Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Estrada Valadez, Tania, de la Garza Cabrera, Patricia, Ibarra Carmona, Laura Olivia, Ponce Fernández, Jeniffer Arlett, Terrazas Santillán, Ana Dalila, y Toca Ochoa, Ana Rosa (2020) Material de apoyo del seminario en línea: Experiencias y reflexiones del Curso internacional de conservación de papel en América Latina. Un encuentro con Oriente 2012-2019 [documento inédito], Ciudad de México, Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural-Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Estrada Valadez, Tania, de la Garza Cabrera, Patricia, Terrazas Santillán, Ana Dalila, y Vander Meeren Marie (2019) “El Curso internacional de conservación de papel en América Latina, Un encuentro con Oriente. Evaluación a cinco años de su inicio”, CR. Conservación y Restauración [en línea] (17): 157-167, disponible en: https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/15090/16067 [consultado el 24 de junio de 2021].

Estrada Valadez, Tania, Ponce Fernández, Jennifer Arlett, Rodríguez Corte, Ariadna, Terrazas Santillán, Ana Dalila, Toca Ochoa, Ana Rosa, y Vander Meeren, Marie (2020) “Curso internacional de conservación de papel en América Latina. Un encuentro con Oriente: una propuesta de reflexion, vinculacion y difusion en tiempos de SARS-CoV-2”, CR. Conservación y Restauración [en línea] (edición especial): 212-217, disponible en: https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/17017/18188 [consultado el 24 de junio de 2021].

Hayakawa, Noriko (2011) “Nori and funori for the restoration of Japanese paintings: Starch paste, aged paste and seaweed paste”, en Restoration of Japanese Paintings. 33rd International Symposium, Tokio, Tokyo National Research Institute for Cultural Properties, pp. E131-E144.

Kato, Masato y Kimishima Takayuki (2015) “Karibari: The Japanese drying technique”, Adapt Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book Paper Group, London 8-10 de Abril, Londres, Institute of Conservation/Book and Paper Group, pp. 91-98.

Katsuhiko, Masuda (1985) “Japanese Paper and Hyogu”, The Paper Conservator, 9 (1): 32-41.

Miyasako, Masaaki, Ikuo Hirayama, Akiyoshi Watanabe, Toshio Tabuchi y Kei Arai (2010) An Illustrated Dictionary of Japanese-Style Painting Terminology, trad. Soomin Chang y Michiko Matsubara, Tokio, Tokyo Bijutsu.

Terrazas Santillán, Ana Dalila (2017) Muestrario de papeles japoneses: estudios de sus características para su uso en restauración de obras occidentales con soporte de papel, conferencia en el 4to Coloquio internacional sobre líneas de trabajo en materia de conservación y restauración en bibliotecas y archivos, Instituto de Investigaciones Bibliográficas-Universidad Nacional Autónoma de México, 1 de septiembre.

Willis, Paul (1984) “The manufacture and use of Japanese wheat starch paste in the treatment of Far Eastern pictorial art”, Studies in Conservation, 29 (1): 123-126.

Descargas

Publicado

2023-06-19

Cómo citar

Estrada Valadez, T., & Andrade Arroyo, A. A. (2023). Learnings and reflections from the professional internship at the Tokyo National Research Institute for Cultural Properties in 2014. CR. Conservación Y Restauración, (24), 98–110. Recuperado a partir de https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/19425