La ruta de company towns en la península de Baja California

trazados urbanos y patrimonio industrial, siglos XIX y XX

Authors

  • Enrique Esteban Gómez Cavazos Doctorado en urbanismo por la Universitat Politècnica de Catalunya

Keywords:

Siglo XIX, Siglo XX, Baja California, Urbanismo, Industrialización, Concesiones

Abstract

Company towns on the Baja California peninsula can be considered an instrument for urbanization in the area from the late nineteenth to the early twentieth century. The Mexican government took advantage of the early industrialization in northern Mexico to use an unprecedented strategy: to try to occupy that long, narrow, sparsely populated peninsula with urban development. Major territorial concessions were granted to foreign capital to colonize the region via large industries that designed towns and industrial cities. This article reviews the initial industrialization of the states of Baja California and Baja California Sur based on ten case studies in which companies mapped cities in this territory. The text defends the hypothesis that these urban layouts contain rich industrial patrimony, so that in the future they can support intervention strategies by reassessing their urban identity, in order to reinforce their territorial structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1 Enrique Esteban Gómez Cavazos, “Las ciudades de los minerales: reconociendo el legado urbanístico del norte de México (1885-1921)”, tesina de máster de urbanismo bajo la dirección del profesor Joaquín Sabaté, leída en abril de 2014 en el Departamento de Urbanismo y Ordenación del Territorio de la Universidad Politécnica de Cataluña, Barcelona.

2 Fragmento de David Piñera Ramírez, “La frontera norte: de la Independencia a nuestros días”, Estudios de Historia Moderna y Contemporánea, vol. 12, 1989, pp. 27-50.

3 Fernando Jordán, El otro México: biografía de Baja California, Tijuana, Instituto de investigaciones Históricas de Baja California UABC, 2010 [1956].

4 Ben Brown, Introducción e impacto del ferrocarril en el Norte de México, Ciudad Juárez, UACJ, 2009, pp. 231-236.

5 Leticia Bibiana Santiago Guerrero, “Profile of the Origins of Tecate’s Population”, en Paul Ganster et al. (eds.), Realities and Challenges in a Mexican Border Community, San Diego, Institute for Regional Studies of the Californias-San Diego State University Press, 2002, pp. 3-16.

6 Flor Barreto Cosío, Rocio Rochín Cota y Gilberto Piñeda Bañuelos (colaborador), “Breve historia urbana de los pueblos y ciudades de Baja California Sur. Una historia urbana de los pueblos de San Antonio y el Triunfo”, El Sudcaliforniano, recuperado de <http://edicionesespecialesdelbaul.blogspot.com/>.

7 Antonio Padilla Corona, Inicios urbanos del norte de Baja California. Influencias e ideas, 1821-1906, Mexicali, UABC, 1998.

8 Lawrence Douglas Taylor Hansen, “Baja California, ¿el cuerno de la abundancia? Inversiones estadounidenses y desarrollo económico en el norte de la península, en el Porfiriato”, en José Alfredo Gómez Estrada y Araceli Almaraz Alvarado (coords.), Inversiones, colonización y desarrollo económico en el noroeste de México, 1870-1940, Mexicali/Tijuana, UABC/El Colegio de la Frontera Norte, 2011.

9 Dorothy Pierson Kerig, El valle de Mexicali y la Colorado River Land Company, 1902-1946, Mexicali, UABC, 2001.

10 Luis Larreta Mendía, Homero Avilés y G. Piñeda Bañuelos (colaborador), “Breve historia de los pueblos mineros de Baja California Sur. Isla San Marcos, un pequeño recorrido por su historia”, El Sudcaliforniano, recuperado de <http://defiendelasierra.org/wp-content/uploads/Isla-San-Marcos.pdf>.

11 Bianca Guadalupe Rodríguez Quiñones y G. Piñeda Bañuelos, “Breve historia de los pueblos mineros de Baja California Sur. Guerrero Negro, un pequeño recorrido por su historia”, El Sudcaliforniano, recuperado de <http://edicionesespecialesdelbaul.blogspot.com/>.

12 Efraín Patiño, “Breve historia de la identidad minera peninsular y su aporte al desarrollo regional. La historia de la minería en Baja California Sur y su contribución al desarrollo social y económico de la entidad”, @bcsnoticias, recuperado de <http://www.bcsnoticias.mx/breve-historia-de-la-identidad-minera-peninsular-y-su-aporte-al-desarrollo-regional/>.

13 Dennis Frenchman, “El patrimonio industrial como catalizador de la renovación urbana. Dos ejemplos americanos”, en Joaquim Sabaté (coord.), Patrimonio y proyecto territorial. Colonias, Sèquia de Manresa y Delta del Llobregat, Barcelona, Diputación de Barcelona-Red de Municipios-Área d’Infraestructures, Urbanisme
i Habitatge, 2004, pp. 101-115.

14 Miguel Ángel Álvarez Areces, “Patrimonio industrial. Un futuro para el pasado desde la visión europea”, Apuntes, vol. 21, núm. 1, junio-diciembre de 2008.

15 J. Sabaté (coord.), Patrimonio y proyecto territorial, op. cit.

Published

2017-12-29

How to Cite

Gómez Cavazos, E. E. (2017). La ruta de company towns en la península de Baja California: trazados urbanos y patrimonio industrial, siglos XIX y XX. Boletín De Monumentos Históricos, (41), 112–150. Retrieved from https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/boletinmonumentos/article/view/12896

Issue

Section

Artículos