Reflexiones sobre la diversidad cultural y patrimonial

Autores/as

  • Jukka Jokilehto

Palabras clave:

verdad y autenticidad, mitología, tradición y modernidad, patrimonio cultural inmaterial y material, expresión cultural, tradición viva, creatividad humana, paisaje, paisaje cultural, territorio urbanizado, vestigios culturales.

Resumen

El presente artículo pretende ofrecer una panorámica de lo que caracteriza la diversidad cultural y patrimonial de la humanidad. La búsqueda de un significado en el entorno y en la creación del universo se constata pronto en la evolución del ser humano, probablemente en el Paleolítico; se ha expresado en la mitología, en los procesos tradicionales, así como en el diseño creativo del hábitat y en las obras de arte, como el rupestre, que muestra una increíble y temprana madurez. Aunque la modernidad ha introducido nuevos enfoques en la interpretación del entorno, la comprensión de los orígenes y la evolución del pensamiento humano siguen teniendo su rol en las políticas modernas de patrimonio. La noción de expresiones culturales humanas, introducida por la unesco en 2005, puede referirse a cuatro tipos diferentes de recursos: a) tradiciones vivas y comunicación; b) monumentos y memoriales; c) logros creativos excepcionales, y d) reconocimiento de vestigios antiguos como patrimonio. En adición, la noción de paisaje puede entenderse como un panorama o en referencia a una pintura. El paisaje cultural, en cambio, se refiere al reconocimiento de un territorio por sus cualidades históricas y arqueológicas, incluyendo los paisajes diseñados y sagrados. La noción de paisaje urbano histórico fue introducida por la unesco en 2011 para reconocer la importancia del entorno de un recurso patrimonial, así como la necesidad de extender la gestión al contexto territorial más amplio dentro del enfoque más general de conservación urbana integrada

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ANON (1977), “Intiaanipäällikön synkkä, oikea ennustus vuonna 1855”, Uusi Suomi, 04 de septiembre de 1977.

ARMSTRONG, Karen (1999), A History of God: From Abraham to the Present; the 4000-year Quest for God, Londres, Vintage.

_____ (2006a), A Short History of Myth, Londres, Vintage.

_____ (2006b), The Great Transformation: The World in the Time of Buddha, Socrates, Confucius and Jeremiah, Londres, Atlantic Books.

AVRAMI, Erica, Randall MASON y Marta DE LA TORRE (eds.) (2000), Values and Heritage Conservation. Research Report, Los Ángeles, The Getty Conservation Institute.

BENJAMIN, Walter (1979), “The work of art in the age of mechanical reproduction”, en Walter BENJAMIN, Illuminations, Nueva York, Fontana, pp. 219-253.

BRANDI, Cesare (1963), Teoria del restauro, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura.

_____ (2005), Theory of Restoration, trad. de Cynthia Rockwell, Florencia, Istituto Centrale per il restauro / Nardini editore.

CHALUS, Paul (1963), L’Homme et la Religion, París, Éditions Albin Michel.

COUNCIL OF EUROPE (1989), Recommendation on the protection and enhancement of the rural architectural heritage, Bruselas, Council of Europe.

_____ (1995a), Integrated conservation of cultural landscape areas as part of landscape policies, Bruselas, Council of Europe.

_____ (1995b), The Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, Faro, Council of Europe.

____ (2005), Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, Council of Europe.

CRISTINELLI, Giuseppe (2019), La sostanza del restauro architettonico, Roma, Ginevra Bentivoglio Editoria (GBE).

ETKES, Gilad (1997), Aspects of the Preservation and Transmission of Tradition in the Old Testament, unpublished paper, Israel Antiquities Authority.

FOUCAULT, Michel (1996), Discorso e verità nella Grecia antica, Roma, Donzelli Editore.

GAUCHET, Marcel (1985), Désenchantement du monde, París, Gallimard.

HAICHENG, Ling (n. d.), Buddhism in China, China Intercontinental Press.

HARTMANN, Günter (1981), Die Ruine im Landschaftsgarten, Worms, Wernersche Verlagsgesellschaft.

HEIDEGGER, Martin (1989), Nietzsche, Pfullingen, Neske.

_____ (1992), Parmenides (Gesamtausgabe II. Abteilung Vorlesungen 1923 – 1944), Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann.

ICOMOS (1993), Guidelines for Education and training in the conservation of Monuments, Ensembles and Sites, París, ICOMOS.

_____ (2005a), The World Heritage List: Filling the Gaps – an Action Plan for the Future, Monuments and Sites XII, Múnich, ICOMOS Alemania.

_____ (2005b), Xi’An Declaration on The Conservation of The Setting of Heritage Structures, Sites and Areas, Adopted in Xi’an, China, by the 15th General Assembly of ICOMOS on 21 October 2005.

_____ (2008), The World Heritage List: What is OUV? Monuments and Sites XIV, Múnich, ICOMOS Alemania.

ICOMOS Japan National Committee (2000), Charter for the Conservation of Historic Towns and Settlements of Japan, the ‘Machinami Charter’, ICOMOS Japan National Committee.

INABA, Nobuko (2009), “Authenticity and Heritage Concepts: Tangible and Intangible – Discussions in Japan”, en Conserving the Authentic: Essays in Honour of Jukka Jokilehto, ICCROM Conservation Studies 10, Roma, ICCROM, pp. 153-162.

INTACH (2004), The Conservation of Unprotected Architectural Heritage and Sites in India, Delhi, INTACH.

IRANIAN MINISTRY OF ROADS AND URBAN DEVELOPMENT (c. 2015), Charter for the Regeneration of Historic-Cultural Areas, Teherán, Iranian Ministry of Roads and Urban Development.

IUCN (2010), Sacred Natural Sites, Conserving Nature and Culture, Berna, IUCN.

JINNAI, Hidenobu (2017), “Evolutional Steps toward the Post-Western/Non-Western Movement in Japan”, Built Heritage, núm. 3, pp. 44-53.

JOKILEHTO, Jukka (2013), Impact of Intangible Aspects over Tangible Heritage and Possibility of its Legalization - taking Buildings in Bhutan as examples, unpublished paper submitted to ICOMOS, 20 de febrero de 2013.

_____ (2021) “Observations on Concepts in the Venice Charter”, Conversaciones... con Fernando Chueca Goitia y Carlos Flores Marini, núm. 11, pp. 353-363.

KALEVALA (1898), The Kalevala, the Epic Poem of Finland, trans. John Martin Crawford, 2 volumes, Cincinnati, The Robert Clarke Company.

KUHN, Thomas (1970) [1962], The Structure of Scientific Revolutions, Chicago, University of Chicago Press.

LECOQ, Pierre (1997), Les inscriptions de la Perse achéménide. L’aube des peuples, París, Gallimard.

MATSUURA, Koïchiro (2006), “Address by Koichiro Matsuura, Director General of UNESCO”, en Proceedings/Actes, International Conference on the Safeguarding of Tangible and Intangible Cultural Heritage: Towards an Integrated Approach, Nara, Japan, 20-23 October 2004, París, UNESCO, pp. 24-28.

NARA DOCUMENT (1994) Nara Document on Authenticity, Nara, Japanese Agency for Cultural Affairs (Bunka-cho) / ICOMOS / ICCROM / UNESCO.

OKINAWA INTERNATIONAL FORUM (2004), UTAKI in Okinawa and Sacred Spaces in Asia, Okinawa Prefectural Government, The Japan Foundation.

OXFORD ENGLISH DICTIONARY (2021), “Landscape”, Oxford English Dictionary <https://www.oed.com/>.

PANOFSKY, Erwin (1970), Meaning in the Visual Arts, Londres, Penguin Books.

PENNICK, Nigel (1996), Celtic Sacred Landscapes, Londres, Thames & Hudson.

PETRARCH, Francesco (1948), “The Ascent of Mount Ventoux”, The Renaissance Philosophy of Man, eds. E. Cassirer et al., Chicago, University of Chicago Press, pp. 36-46.

PHILIPPOT, Paul (1995), “L’œuvre d’art, le temps et la restauration”, L’Histoire de l’Art, núm. 32, pp. 3-9.

PLATÓN (2007), The Republic, Londres, Penguin Classics.

POPPER, Karl (2001), The World of Parmenides, Essays on the Presocratic Enlightenment, Londres, Routledge.

POULIOS, Ioannis (2010), “Moving Beyond a Values-Based Approach to Heritage Conservation”, Conservation and Management of Archaeological Sites, vol. 12, núm. 2, pp. 170-185.

PRESSOUYRE, Léon (1993), The World Heritage Convention Twenty Years Later, París, UNESCO Publishing.

PRICE, Uvedale (1794), An Essay on the Picturesque, as Compared with the Sublime and the Beautiful, And, on the Use of Studying Pictures, for the Purpose of Improving Real Landscape, Cambridge, Cambridge University Press.

QUATREMERE DE QUINCY, Chrysostome (1823/1980), De L’Imitation, Bruselas, Archives d’Architecture Moderne.

RENFREW, Colin (2008), Prehistory: The Making of the Human Mind, Londres, Phoenix.

RUSKIN, John (1925) [1849], The Seven Lamps of Architecture, Londres, George Allen & Unwin, Ltd.

SCHNAPP, Alain (1993), La conquête du passé. Aux origines de l’archéologie, París, Editions Carré.

SOHEIL, Mehr Azar (2019), The Concept of Monument in Achaemenid Empire, Londres, Routledge.

THE AMERICAN HERITAGE DICTIONARY (2021), The American Heritage Dictionary, s. v. “Music”, Houghton Mifflin Harcourt Publishing <https://ahdictionary.com/word/search.html?q=Music>.

UNESCO (s. f. a ), “Neolithic Site of Çatalhöyük”, UNESCO, recuperado de <https://whc.unesco.org/en/list/1405>

_____ (s. f. b) “Safeguarding without freezing”, UNESCO, recuperado de <https://ich.unesco.org/en/safeguarding-00012>.

_____ (s. f. c), “Salvaguardia del patrimonios cultural inmaterial”, recuperado de <https://ich.unesco.org/es/salvaguardia-00012>.

_____ (s. f. d), “Tongariro National Park”, UNESCO <https://whc.unesco.org/en/list/421>.

_____ (s. f. e), “Memphis and its Necropolis – the Pyramid Fields from Giza to Dahshur”, UNESCO <https://whc.unesco.org/en/list/86>.

_____ (1962), Recommendation Concerning the Safeguarding of the Beauty and Character of Landscapes and Sites, París, UNESCO.

_____ (1972), Convention Concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage, París, UNESCO.

_____ (1989), Recommendation on the Safeguarding of Traditional Culture and Folklore, París, UNESCO.

_____ (1998a), Linking Nature and Culture, Report of the World Heritage Global Strategy Natural and Cultural Heritage Expert Meeting, March 1998, Amsterdam, Ámsterdam, UNESCO.

_____ (1998b), Regulations relating to The Proclamation by UNESCO of Masterpieces of The Oral and Intangible Heritage of Humanity (155 EX/Decision 3.5.5 approved by the Executive Board, November 1998), París, UNESCO.

_____ (2001a), Operational Guideline for the Implementation of the World Heritage Convention, París, UNESCO.

_____ (2001b), The Universal Declaration on Cultural Diversity, París, UNESCO.

_____ (2003), Convention for the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions, París, UNESCO.

_____ (2003), Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, París, UNESCO.

_____ (2015), Operational Guideline for the Implementation of the World Heritage Convention, París, UNESCO.

_____ (2020), The Future of the Bamiyan Buddha Statues; Heritage Reconstruction in Theory and Practice, Cham, Springer, UNESCO Publishing.

UNITED NATIONS (ONU, 1948), Universal Declaration of Human Rights, Nueva York, United Nations.

_____ (ONU, 1972), Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, Estocolmo, United Nations.

VENICE CHARTER (1964), International Charter for the Conservation and Restoration of Monuments and Sites (The Venice Charter 1964) .

WANG, Yi’e (2004), Daoism in China, China Intercontinental Press.

YAMATO DECLARATION (2004), Yamato Declaration on Integrated Approaches for Safeguarding Tangible and Intangible Cultural Heritage, Nara, Japanese Agency for Cultural Affairs (Bunka-cho)/ACCU (the Asia-Pacific Cultural Centre for UNESCO) / Nara Prefecture / Nara City / UNESCO.

ZINGARELLI VOCABOLARIO DELLA LINGUA ITALIANA (1970), “Paesaggio”, Zingarelli Vocabolario della Lingua Italiana, Bolonia, Nicola Zanichelli S. p. A.

Descargas

Publicado

2023-09-30

Cómo citar

Jokilehto, J. (2023). Reflexiones sobre la diversidad cultural y patrimonial. Antropología. Revista Interdisciplinaria Del INAH, (12), 39–74. Recuperado a partir de https://www.revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/19862