No. 7 (2013): enero-junio
Informe académico

The restorer as an intermediary in the intervention of contemporary art: the decision-making process

Myriam Limón Gallegos
Western School of Conservation and Restauration (Escuela de Conservación y Restauración de Occidente)
Bio
Alma Maythé Loza Barajas
Western School of Conservation and Restauration (Escuela de Conservación y Restauración de Occidente)
Bio

Published 2013-07-03

Keywords

  • decision-making,
  • contemporary art,
  • artist,
  • collector,
  • conservator-restorer

How to Cite

The restorer as an intermediary in the intervention of contemporary art: the decision-making process. (2013). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 7, 53-58. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.88

Abstract

When decisions are taken regarding contemporary art,
the conservator-restorer must play an intermediary role to involve the stakeholders related to the object, and, in this way, recognise the values that the work of art holds for different actors, an approach that actually supports an integral intervention. This paper shows the considerations and reflections during the intervention of Jacket/portrait of Javier Campos Cabello, an art piece exhibited at Martha Pacheco. Exposición Antológica, in the Museo de Arte de Zapopan (MAZ), Jalisco, Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Althöfer, Heinz (ed.) 2003 Restauración de pintura contemporánea. Tendencias, materiales, técnicas, Madrid, Akal.
  2. Barbero Encinas, Juan Carlos 2008 Fondo y figura. El sentido de la restauración en el arte contemporáneo, Madrid, Polifemo.
  3. Cauquelin, Anne 2002 El arte contemporáneo, México, Publicaciones Cruz O.
  4. Llamas Pacheco, Rosario 2006 “Investigar para enseñar o cómo profundizar en el conocimiento de la disciplina de la conservación del arte no
  5. convencional”, en XVI Congreso Internacional de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Valencia, Universitat Politècnica de València. 2009 Conservar y restaurar el arte contemporáneo. Un campo abierto a la investigación, Valencia, Universitat Politècnicade València.
  6. Lozano, Alicia 2012 “Realización de la Chamarra/retrato de Javier Campos
  7. Cabello”, entrevista realizada el 8 de enero de 2012.
  8. Mata Delgado, Ana Lizeth y Karen Landa Elorduy 2011 “La intervención del artista en la restauración del arte contemporáneo”, Intervención. Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología (3), 74-79.
  9. Muñoz Viñas, Salvador 2003 Teoría contemporánea de la restauración, Madrid, Síntesis.
  10. Roja de la Roja, Juan Manuel 1999 “Sistema de reintegración cromática asistido por medios transferibles obtenidos por procedimientos fotomecánicos. Aplicación en la restauración de pintura de caballete”, tesis de doctorado en pintura y restauración, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  11. Scicolone, Giovanna C. 2002 Restauración de la pintura contemporánea. De las técnicas de intervención tradicionales a las nuevas metodologías, Sevilla, Nerea.