No. 5 (2012): enero-junio
Research article

The monumental sculpture of the goddess, Tlaltecuhtli, in the Templo Mayor Archaeological Site: study to stabilise the sculpture’s polychromy

María Barajas Rocha
Departamento de Restauración Museo del Templo Mayor MTM-Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
Bio

Published 2012-06-30

Keywords

  • Pigment fixation,
  • Aztec monumental sculpture,
  • research,
  • Tlaltecuhtli

How to Cite

The monumental sculpture of the goddess, Tlaltecuhtli, in the Templo Mayor Archaeological Site: study to stabilise the sculpture’s polychromy. (2012). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 5, 23-33. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2012.5.60

Abstract

In October 2006 a colossal monolith, representing the Earth goddess Tlaltecuhtli, was discovered in front of the Templo Mayor Archaeological Site, Mexico City. In collaboration with different national and international specialists and institutions, the restorers from the Templo Mayor carried out extensive scientific research in order to find the best option to fix and stabilise the pigments that colour the stone, leading them to understand the behavior of six different substances. This article shows the importance of having the support of diverse specialists and of interdisciplinary work, in which conservation processes are based on research and previous assessments to determine the best way of solving a conservation problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Barajas, María 2011 “Informe de la restauración y exhibición del relieve monumental de la diosa Tlaltecuhtli Templo Mayor”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo Mayor, Museo del Templo Mayor-INAH.
  2. Barajas, María, Pedro Bosch, Claudia Malváez, Cristina Barragán y Enrique Lima 2010 “Stabilization of the Tlaltecuhtli Monolith Pigments”,
  3. Journal of Archaeological Science, 37, 2881-2886.
  4. Barberá Durón, Natalia Valeria 2004 “Metilcelulosa e hidroxipropilcelulosa; estudio comparativo de su estabilidad y características de envejecimiento”, tesis de licenciatura, México, ENCRyM-INAH.
  5. Barragán, Cristina y Claudia Malváez 2010 “Evaluación del paraloid B72 y KSE 300 E como fijativos para los pigmentos presentes en el monolito de la diosa Tlaltecuhtli del Templo Mayor”, tesis de licenciatura, México ENCRyM-INAH.
  6. Chiari, Giacomo 2008 “Results of the X-Ray Diffraction Analysis of Samples of the Earth Goddess Tlaltecuhtli”, manuscrito, The Getty Conservation Institute.
  7. López Luján, Leonardo 2010 Tlaltecuhtli, México, Fundación Conmemoraciones /INAH.
  8. López Luján, Leonardo, Giacomo Chiari, Alfredo López Austin y Fernando Carrizosa 2005 “Línea y color en Tenochtitlan. Escultura policromada y pintura mural en el recinto sagrado de la capital mexica”, Estudios de Cultura Náhuatl, 36, 15-45.
  9. Pimentel, Virginia 2006 “Anteproyecto de intervención para la conservación y restauración del material pétreo policromado en proceso de excavación, PAU, Conjunto Ajaracas”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo Mayor.
  10. Salinas Nolasco, Manlio Favio 2009 “Evaluación de los cambios cromáticos y ópticos de seis consolidantes sobre muestras de prueba del monolito Tlaltecuhtli”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo Mayor, MTM ENCRyM -INAH.
  11. Torres Trejo, Jaime 2008 Petrografía y procedencia probable de algunos materiales constructivos y escultóricos del Templo Mayor de México- Tenochtitlan, mecanoescrito.