No. 7 (2013): enero-junio
Desde el Archivo

A critical analysis on "The Idea of Patina and the Cleaningof Paintings" by Paul Philippot

María Eugenia Marín Benito
Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural CNCPC-INAH
Bio
Dora M. Méndez Sánchez
Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural-Instituto Nacional de Antropología e Historia
Bio

Published 2013-07-03

Keywords

  • conservation,
  • restoration,
  • Paul Philippot,
  • patina,
  • cleaning of paintings

How to Cite

A critical analysis on "The Idea of Patina and the Cleaningof Paintings" by Paul Philippot. (2013). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 7, 62-74. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.90

Abstract

This contribution examines the seminal article titled The Idea of Patina and the Cleaning of Paintings, in which Paul Philippot both defined patina as a series of alterations affecting the work of art over time that produce irreversible, physicochemical changes, and, in turn, argued that cleaning, in any case, should not seek to restore the original state of the work of art, but rather to recognize this patina as evidence of its historical authenticity. After reviewing the text´s background and its context of production, this paper discusses the concept of patina and its implications in the restoration process in order to conclude that the cleaning limits depend on a critical analysis: while science offers objective information about an artwork and its state of conservation, the restorer must interpret it at the time of the object´s intervention, a process that cannot be fully objective since it greatly depends on the technical skill and experience of the specialist in charge of conservation-restoration decision-making.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Barbero Encinas, Juan Carlos 2003 La memoria de las imágenes. Notas para una teoría de la restauración, Madrid, Polifemo.
  2. Bouchenaki, Mounir y Jukka Jokilehto 2009 “Del ‘Centro de Roma’ al ICCROM. Momentos clave en la trayectoria del Centro Internacional”, Boletín del ICCROM, 35, octubre.
  3. Bruquetas Galán, Rocío 2009 “La restauración en España. Teorías del pasado, visiones del presente”, en VV. AA., La restauración en el siglo XXI. Funciones, estética e imagen, V Congreso del Grupo Español, Madrid, IIC, 32-57.
  4. Dykstra, Steven W. 1996 “The artist’s intentions and the intentional fallacy in fine arts conservation”, Journal of the American Institute for Conservation, 197-218.
  5. Espinosa Chávez, Agustín 1981 “La restauración. Aspectos teóricos e históricos”, tesis de licenciatura en restauración de bienes muebles, México, ENCRyM-INAH.
  6. Froner, Yacy-Ara y Alessandra Rosado 2011 “Princípios históricos e filosóficos da conservaçao preventiva”, tesis de licenciatura en restauración, Universidad Federal de Río de Janeiro, documento electrónico disponible en [http://es.scribd.com/doc/51913636/caderno2], consultado el 25 de abril de 2012.
  7. ICOM-UNESCO 1964 “Carta de Venecia”. Documento elaborado por el II Congreso de Arquitectos y Técnicos de Monumentos Históricos, ICOM-UNESCO, Venecia.
  8. López Torres, Gabriela Eugenia 2004 “Perspectivas del INBA en la preservación del patrimonio cultural intangible”, en Ana Rosa Mantecón (coord.), Patrimonio intangible. Resonancia de nuestras tradiciones. Memorias, México, ICOM
  9. Macarrón Miguel, Ana María 2002 Historia de la conservación y la restauración desde la Antigüedad hasta el siglo XX, Madrid, Tecnos.
  10. Mora, Paolo et al. 1969 La conservación de bienes culturales muebles con especial referencia a las condiciones tropicales, Laussana,UNESCO.
  11. Muñoz Viñas, Salvador 2003 Teoría contemporánea de la restauración, Madrid, Síntesis.
  12. Philippot, Paul 1968 “La restauración de La última cena de Tongerlo”, Boletín IRPA, 10, Instituto Real del Patrimonio Artístico, 5-15.
  13. 1968 “La conservación como problema internacional en el Centro de Roma”, Boletín IRPA, 10, Instituto Real del Patrimonio Artístico, 141-148. 1969 “La noción de pátina y la limpieza de las pinturas”, en Cuadernos de trabajo del Centro Regional Latinoamericano de Estudios para la Conservación y Restauración de Bienes Culturales, México, INAH.
  14. Sánchez Barriga, Antonio 2009 “Pequeñísimo discurso sobre limpiezas de obras de arte”, en Restauración de obras de arte, documento electrónico disponible en [http://www.antoniosanchezbarriga.com/2009/02/pequenisimo-discurso-sobre-limpiezas-de.html], consultado el 30 febrero de 2009.
  15. Santaella, Yolanda 2010 “Los sesentas y la restauración en Churubusco”, Restaura, revista electrónica de la Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, México, INAH, documento electrónico disponible en [http://www.mener.inah.gob.mx/archivos/restaura_losesentas.pdf], consultado el 30 de agosto de 2012.
  16. Singer, Silvia 2004 Presentación del volumen Patrimonio intangible. Resonancia de nuestras tradiciones. Memorias, México, ICOM.