La protección del padre: la vigencia modélica y perceptiva en el siglo XXI de una capilla del siglo XVIII
Published 2025-05-09
Keywords
- emotion, meaning, neuroarchitecture, neuroaesthetics, neuroeducation, art, perception, senses.
How to Cite
Abstract
The Jesuit chapel dedicated to St. Joseph, in the National Museum of the Viceroyalty in Tepotzotlán, gives the visitor, in its formal aspects, sensations of peace, tranquility and security. The author explores the physical and subjective details that constitute this space as a whole, to determine its emotional and spiritual effects, likewise, she reflects on the Jesuit ideology and the Ignatian philosophy of "spiritual experience" as a motive of the imagination and the senses; hence the knowledge of the anthropology of emotions is valid. An effort to understand the validity of certain subjective experiences that are held within certain enclosures, whether or not we agree with the ideology that underlies art and architecture.
Downloads
References
- Ángeles Pérez, Andrea, “La belleza en el cerebro”, Centro de Ciencias de la Complejidad, Unidad de Comunicación y Diseño, boletín 34, 8 de noviembre de 2018, disponible en https://www.c3.unam.mx/boletines/boletin34.html.
- “Beneficios que brinda el arte para el cerebro”, NeuroDOZA, disponible en https://neurodoza.com/beneficios-que-brinda-el-arte-para-el-cerebro/, consultado el 13 de julio de 2023.
- Bourdin, Gabriel Luis, “Antropología de las emociones: conceptos y tendencias”, en Cuicuilco, vol. 23, núm. 67, INAH, 2016, pp. 55-74.
- Careri, Giovanni, “El artista”, en Rosario Villari y otros, El hombre barroco, Madrid, Alianza, 1992, pp. 352-354.
- Díaz, Marco, “Arquitectura en Tepotzotlán”, en Museo Nacional del Virreinato. Tepotzotlán. La vida y la obra en la Nueva España, México, Asociación de Amigos del Museo Nacional del Virreinato / INAH / BBVA Bancomer, 1989, p. 149.
- “Francisco Mora: El cerebro sólo aprende si hay emoción”, Web del Maestro CMF, disponible en https://webdelmaestrocmf.com/portal/francisco-mora-el-cerebro-solo-aprende-si-hay-emocion/, consultado el 18 de agosto de 2023. La pedagogía Waldorf ya había planteado esto desde el primer tercio del siglo XX.
- García Domínguez, Luis Ma., “La aplicación de sentidos”, Manresa, vol. 81, 2009, pp. 141-155, disponible en https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/70278/retrieve.
- Gutiérrez, Ramón y Graciela María Viñuales, “El legado de los jesuitas en el arte y la arquitectura de Iberoamérica”, en Giovanni Sale S. I., Ignacio y el Arte de los Jesuitas, Bilbao, Mensajero, 2003, p. 242.
- Kolvenbach, Peter Hans, Decir al “Indecible”. Estudios sobre los Ejercicios Espirituales de San Ignacio, Bilbao / Santander, Mensajero / Sal Terrae, 1999, p. 57.
- Martí Cotarelo, Mónica, “El Relicario de San José”, en Museo Nacional del Virreinato. Tepotzotlán. La vida y la obra en la Nueva España, México, Asociación de Amigos del Museo Nacional del Virreinato / INAH / BBVA Bancomer, 1989, p. 156.
- Micolta, Amparo, “Apuntes históricos de la paternidad y la maternidad”, Biblioteca Digital Universidad del Valle, p. 102, disponible en https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/1127/Prospectiva%2013%2C%202008%2089-121%20Apuntes%20historicos%20de%20la%20paternidad.pdf?sequence=7, consultado el 20 de mayo de 2023.
- “Neurociencia del bienestar | Documental con Nazareth Castellanos”, Televisión Consciente [canal], disponible en https://www.youtube.com/watch?
- v=44a_idIRAKY, consultado el 8 de agosto de 2023.
- Pallasmaa, Juhani, Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos, Barcelona, Gusavo Gilli, 2006, 2014, p. 20.
- Tello, Mónica, “Propiocepción, extereocepción e interiocepción. El cuerpo en el espacio”, disponible en https://monicatello.es/propiocepcion-extereocepcion-interiocepcion-el-cuerpo-en-el-espacio, consultado el 26 de mayo del 2023.
- Turner, Jane (ed.), The Dictionary of Art, Londres / Nueva York, Mc Millan Publishers London-Grove’s Dictionaries Inc., 1996, vol. 17, p. 510.